Lopend onderzoek
Ontwikkelingsdoelen
Door deel te nemen aan het onderzoek werk je met je kleuters aan de volgende ontwikkelingsdoelen:
Mens en Maatschappij
Doel | Omschrijving | Toelichting |
3.5 | de kleuters kunnen terugblikken op minstens twee voorbije activiteiten door deze in de juiste volgorde te rangschikken en te verwoorden | Terugblikken komt aan bod bij het reflecteren waarbij de kleuters hun voorbije handelingen verwoorden. |
3.6 | de kleuters kunnen in de tijd vooruitzien door minstens twee activiteiten na elkaar te plannen | Vooruitzien komt aan bod wanneer kleuters hun werk voorbereiden of de stappen die ze zullen zetten verwoorden of demonstreren aan elkeer. |
Muzische vorming
Doel |
Omschrijving |
Toelichting |
1.2 |
de kleuters kunnen materiaalgevoeligheid ontwikkelen door exploreren en experimenteren |
Het exploreren van en experimenteren met materialen komt aan bod tijdens het verkennen waarbij de kleuters eigenschappen van verschillende materialen ontdekken. |
Nederlands
Doel |
Omschrijving |
Toelichting |
1.1 |
de kleuters kunnen een mondelinge boodschap, eventueel ondersteund door gebaar, mimiek met betrekking tot een concrete situatie begrijpen |
Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht |
1.2 |
de kleuters kunnen voor hen bestemde vragen in concrete situaties begrijpen |
Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht |
1.3 |
de kleuters kunnen een mondelinge, voor hen bestemde boodschap, ondersteund door beeld en/of geluid, begrijpen |
Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht |
1.4 |
de kleuters kunnen door de kleuteronderwijzer gegeven opdrachten, met betrekking tot activiteiten in de klas of op school, begrijpen |
Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht |
Wetenschappen en techniek
Doel |
Omschrijving |
Toelichting |
2.2 |
de kleuters kunnen van een eenvoudig technisch systeem uit hun omgeving aantonen dat verschillende onderdelen ervan in relatie staan tot elkaar in functie van een vooropgesteld doel |
De relatie tussen onderdelen van een technisch systeem komt aan bod tijdens het reflecteren wanneer aan de kleuters wordt gevraagd hoe hun oplossing precies werkt en waarom. |
2.3 |
de kleuters kunnen in een eenvoudige situatie nagaan welk technisch systeem best tegemoet komt aan een behoefte; |
De kwaliteit en bruikbaarheid van technische systemen nagaan komt aan bod tijdens het monitoren wanneer de kleuters testen of hun oplossing aan de criteria voldoet. |
2.4 |
de kleuters kunnen ideeën bedenken voor een eenvoudig technisch systeem |
Het bedenken van ideeën voor een eenvoudig technisch systeem komt aan bod wanneer kleuters mogelijke oplssingen voor het probleem bedenken. |
2.5 |
de kleuters kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem |
Het kiezen vavn geschikt materiaal en gereeschap komt aan bod wanneer kleuters beschikbare materialen en gereedschappen verkennen en mogelijke oplossingen bedenken voor het probleem. |
2.6 |
de kleuters kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan |
Het maken van een technisch systeem komt aan bod wannee rkleuters effectief trachten een oplossing te bouwen of te knutselen voor het probleem. |
2.7 |
de kleuters kunnen nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem |
De kwaliteit en bruikbaarheid van technische systemen nagaan komt aan bod tijdens het monitoren wanneer de kleuters testen of hun oplossing aan de criteria voldoet. |
2.9 |
de kleuters tonen een experimentele en explorerende aanpak om meer te weten te komen over techniek. |
Een experimentele en explorerende aanpak komt aan bod doorheen het gehele probleemoplossingsproces. |
Wiskundige initiatie
Doel |
Omschrijving |
Toelichting |
3.3 |
de kleuters kunnen in een concrete situatie oplossingen vinden voor een ruimtelijk probleem |
Het zoeken naar oplossingen voor een ruimtelijk probleem komt aan bod doorheen het gehele probleemoplossingsproces. |
