Het onderzoek
Fase 1: Lessen uit de internationale literatuur
In een eerste fase screenden we de internationale literatuur op zoek naar manieren om de probleemoplossingsvaardigheden van kleuters in kaart te brengen. Hierbij richtten we ons specifiek op probleemoplossing binnen STEM. Onze zoektocht leverde 24 studies op met 18 verschillende methoden om aspecten van probleemoplossingsvaardigheden binnen STEM te meten of te observeren. De meeste meetmethoden werden ontwikkeld voor een specifiek onderzoek of richten zich op geïsoleerde stappen binnen het probleemoplossingsproces of individuele STEM domeinen. We stelden vast dat de typische meetmethode gebaseerd was op observatie van praktische probleemopdrachten of gebaseerd is op een mondelinge bevraging. De meeste metingen gebeurden individueel door een onderzoeker in een apart lokaal en duurden tussen de 10 en 30 minuten. Jammer genoeg vonden we geen methoden die het hele probleemoplossingsproces omvatten en praktisch bruikbaar zijn in de reële klaspraktijk. Wel kwamen we tot de conclusie dat observatie en dialoog tijdens het oplossen van ontwerpproblemen (engineering design problems) een interessante combinatie is om probleemoplossingsgedrag zichtbaar te maken.
