Lopend onderzoek

Ontwikkelingsdoelen

 

Door deel te nemen aan het onderzoek werk je met je kleuters aan de volgende ontwikkelingsdoelen:

Mens en Maatschappij
Doel Omschrijving Toelichting
3.5 de kleuters kunnen terugblikken op minstens twee voorbije activiteiten door deze in de juiste volgorde te rangschikken en te verwoorden Terugblikken komt aan bod bij het reflecteren waarbij de kleuters hun voorbije handelingen verwoorden.
3.6 de kleuters kunnen in de tijd vooruitzien door minstens twee activiteiten na elkaar te plannen Vooruitzien komt aan bod wanneer kleuters hun werk voorbereiden of de stappen die ze zullen zetten verwoorden of demonstreren aan elkeer.

 

Muzische vorming

Doel

Omschrijving

Toelichting

1.2

de kleuters kunnen materiaalgevoeligheid ontwikkelen door exploreren en experimenteren

Het exploreren van en experimenteren met materialen komt aan bod tijdens het verkennen waarbij de kleuters eigenschappen van verschillende materialen ontdekken.

Nederlands

Doel

Omschrijving

Toelichting

1.1

de kleuters kunnen een mondelinge boodschap, eventueel ondersteund door gebaar, mimiek met betrekking tot een concrete situatie begrijpen

Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht

1.2

de kleuters kunnen voor hen bestemde vragen in concrete situaties begrijpen

Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht

1.3

de kleuters kunnen een mondelinge, voor hen bestemde boodschap, ondersteund door beeld en/of geluid, begrijpen

Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht

1.4

de kleuters kunnen door de kleuteronderwijzer gegeven opdrachten, met betrekking tot activiteiten in de klas of op school, begrijpen

Begrijpen komt aan bad wanneer de kleuters het probleem, doel en de criteria voorgelegd krijgen of tips en suggesties krijgen van de leerkracht

Wetenschappen en techniek

Doel

Omschrijving

Toelichting

2.2

de kleuters kunnen van een eenvoudig technisch systeem uit hun omgeving aantonen dat verschillende onderdelen ervan in relatie staan tot elkaar in functie van een vooropgesteld doel

De relatie tussen onderdelen van een technisch systeem komt aan bod tijdens het reflecteren wanneer aan de kleuters wordt gevraagd hoe hun oplossing precies werkt en waarom.

2.3

de kleuters kunnen in een eenvoudige situatie nagaan welk technisch systeem best tegemoet komt aan een behoefte;

De kwaliteit en bruikbaarheid van technische systemen nagaan komt aan bod tijdens het monitoren wanneer de kleuters testen of hun oplossing aan de criteria voldoet.

2.4

de kleuters kunnen ideeën bedenken voor een eenvoudig technisch systeem

Het bedenken van ideeën voor een eenvoudig technisch systeem komt aan bod wanneer kleuters mogelijke oplssingen voor het probleem bedenken.

2.5

de kleuters kunnen geschikt materiaal en gereedschap kiezen voor het realiseren van een eenvoudig technisch systeem

Het kiezen vavn geschikt materiaal en gereeschap komt aan bod wanneer kleuters beschikbare materialen en gereedschappen verkennen en mogelijke oplossingen bedenken voor het probleem.

2.6

de kleuters kunnen een eenvoudig technisch systeem maken, al dan niet aan de hand van een stappenplan

Het maken van een technisch systeem komt aan bod wannee rkleuters effectief trachten een oplossing te bouwen of te knutselen voor het probleem.

2.7

de kleuters kunnen nagaan of het doel werd bereikt met een zelfgemaakt technisch systeem

De kwaliteit en bruikbaarheid van technische systemen nagaan komt aan bod tijdens het monitoren wanneer de kleuters testen of hun oplossing aan de criteria voldoet.

2.9

de kleuters tonen een experimentele en explorerende aanpak om meer te weten te komen over techniek.

Een experimentele en explorerende aanpak komt aan bod doorheen het gehele probleemoplossingsproces.

Wiskundige initiatie

Doel

Omschrijving

Toelichting

3.3

de kleuters kunnen in een concrete situatie oplossingen vinden voor een ruimtelijk probleem

Het zoeken naar oplossingen voor een ruimtelijk probleem komt aan bod doorheen het gehele probleemoplossingsproces.